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Dauerhafte Haarentfernung

Schluss mit Damenbart und Stachelbeinen

Nach Definition der amerikanischen Food and Drug Administration (FDA) gilt eine Haarentfernung dann als »permanent«, wenn eine über drei Monate hinausgehende Haarfreiheit ohne weitere Epilationsmassnahmen gegeben ist. Welche Möglichkeiten gibt es zu solcher einer dauerhaften Haarentfernung? Unserer Meinung zufolge lassen sich unerwünschte Haare durch Elektroepilation und Photoepilation (Blitzlampen, Laser) dauerhaft, also für mindestens drei Monate, entfernen. Mit dem LightSheer-Diodenlaser sind Erfolgsraten von über 75 % erreichbar.
Um Haare »permanent«, also über drei Monate hinausgehende zu entfernen, gibt es im Prinzip zwei Möglichkeiten:

  • die Elektroepilation
  • die Photoepilation

Bei der »ursprünglichen« Elektroepilation leitet man galvanischen Strom in die Haarfollikel, wodurch örtlich Natronlauge gebildet und damit das umgebende Gewebe chemisch zerstört wird. Die ebenfalls heute angewandte Hochfrequenz-Elektrokoagulation mit Wechselstrom schädigt die Haarwurzeln über Hitzeentwicklung. Bei der sogenannten »Blend-Methode« sind beide Vorgehensweisen kombiniert. Die Elektroepilation wird meist nur für kleine Areale (vor allen Dingen Damenbart) eingesetzt, weil sie schmerzhaft und sehr aufwendig ist, da jedes Haar einzeln behandelt werden muss. Zu den Licht- und Lasergeräten, die derzeit zur Photoepilation eingesetzt werden, zählen hochenergetische Blitzlampen, der langgepulste Neodym:YAG-, Rubin- und Alexandritlaser sowie der langgepulste Diodenlaser („LightSheer“)
Blitzlampen zur Epilation ausgehnter Areale
Blitzlampen sind definitionsgemäss keine Laser, sondern hochenergetische gepulste Lichtsysteme. Sie sind zwar relativ anspruchsvoll zu handhaben, da zahlreiche Parameter -Wellenlänge, Energiedichte, Impulsdauer, Impulssequenz -ausgewählt werden müssen. Dem jeweiligen Hauttyp des Patienten kann man aber so eher gerecht werden. Von allen Epilationsverfahren ermöglichen Blitzlampen die grösste Behandlungsfläche. Sie eignen sich daher auch für die Therapie ausgedehnter Areale.Der langgepulste Rubinlaser besitzt mit seiner Wellenlänge von 694 nm ein gutes Absorptionsvermögen für Melanin und eignet sich daher vorwiegend zur Behandlung von pigmentierten und gleichzeitig behaarten Hautveränderungen. Nachteile des Verfahrens sind die kleine Behandlungsfläche und die niedrige Repetitionsrate. Das Licht des langgepulsten LightSheer-Diodenlasers mit einer Wellenlänge von 755 nm wird weniger von epidermalem Melanin absorbiert als das des Rubinlasers und ist somit besser für dunklere Hauttypen geeignet.
Mit dem langgepulsten Diodenlaser (Wellenlänge 800 nm) können nach Angaben des Herstellers Hauttypen bis Fitzpatrick III mit den maximalen Impulsenergien behandelt werden. Der gütegeschaltete Nd:YAG-Laser war der erste Laser, der von der FDA zur Haarentfernung zugelassen wurde. Seit einiger Zeit ist der Nd:YAG-Laser auch langgepulst verfügbar.
Bei allen hier aufgeführten Lasersystemen und hochenergetischen Blitzlampen muss die Epidermis während der Behandlung gekühlt werden. Dies erfolgt via Gel, Kältespray (z.B. Chlorethyl) oder Kälteleiter, der in das Laserhandstück eingearbeitet wird. Bei der kontaktlosen Kühlung wird die Kälte durch Kaltluft oder andere kalte Gase wie zum Beispiel flüssigem Stickstoff auf die Haut übertragen.
Creme allenfalls für Flaumhaar
Mit der der Eflornithin-Creme erreicht man nur eine Reduktion des Haarwachstums während der Anwendung. Das heisst, ein Effekt ist nur so lange nachweisbar, wie die Behandlung tatsächlich durchgeführt wird. Da die Creme darüber hinaus recht teuer ist, empfehlen wir sie allenfalls bei Flaumhaar.
Wir wählen zur dauerhaften Behandlung der Hypertrichose den langgepulsten LightSheer-Diodenlaser. Damit können wir dunkle, dicke und borstige Haare, wie sie zum Beispiel in Achsel, Bikinizone und Bartbereich vorhanden sind, erfolgreich entfernen. Flaumhaare, dünne und helle Haare sind für diese Methode nicht geeignet. Die Patienten sollten möglichst ungebräunt sein, da ansonsten vorübergehende Hypopigmentierungen oder auch Hautreizungen auftreten können. Die Haare dürfen zwei bis drei Wochen vor der Lasertherapie nicht gezupft, sondern so rasiert oder mit der Schere gekürzt werden, dass sie am Behandlungstag max. 1 mm lang sind.
Während der Behandlung spüren die Patienten ein leichtes Stechen und anschliessend ein leichtes Brennen, wie bei einem leichten Sonnenbrand. Da es nach der Therapie zu Rötung und gegebenenfalls leichten Anschwellung des behandelten Gebiets kommen kann, sollte dieses im Anschluss an die Lasersitzung mit Kühlaggregaten gekühlt werden. In Ausnahmefällen bilden sich Krusten, die jedoch innerhalb von fünf bis zehn Tagen abheilen. Ebenfalls selten drohen Hyper- oder Hypopigmentierungen, die in aller Regel reversibel sind. Zwischen zwei Sitzungen sollte ein Abstand von sechs bis zehn Wochen liegen. Je nach zu behandelndem Areal sind fünf bis 10 Sitzungen notwendig, das Haarwachstum lässt bei jedem Zyklus nach. Wir setzen den LightSheer-Diodenlaser seit sechs Jahren ein und können in dieser Zeit von einem sehr guten Langzeitergebnis mit dauerhaften Clearanceraten von über 75 % berichten.Enthaarungslaser am Dermatologischen Laserzentrum BethanienHaarentfernung ist für viele Menschen ein Tabuthema.. Die bisher verfügbaren Methoden sind unbefriedigend, die Epilation mit Wachs und elektrischen Geräten führt nicht zu dauerhaften Resultaten, ist schmerzhaft und u.U. zeitraubend und führt oft zu Hautentzündungen. Als moderne Alternative bietet sich neu die Lasertechnologie an.

Dauerhafte Haarentfernung mit dem Palomar-System StarLux an unserer Praxis

Das Palomar System funktioniert mit gepulstem, hoch konzentriertem und gefiltertem Licht (Fachbezeichnung IPL Intense Pulsed Light). IPL bietet eine sanfte Langzeitlösung, um unerwünschte Haare am ganzen Körper (Gesicht, Rücken, Beine, Bikinizone oder an anderen Körperbereichen) wirksam zu entfernen.

Wie werden unerwünschte Haare entfernt? Das gepulste Licht dringt analaog wie bei der Laserbehandlung in die Haut ein und wird vom Melanin, dem Haarfarbstoff, absorbiert. Die Zellstrukturen in und rund um die Haarwurzel werden somit erhitzt und zerstört, während das umliegende Gewebe erhalten bleibt (selektive Zerstörung der Haarwurzel). Es können nur Haarwurzeln in der Wachstumsphase behandelt werden. Da sich nicht alle Haare gleichzeitig in der Wachstumsphase befinden, sind mehrere Behandlungen notwendig. Die Anzahl und Dauer der Behandlungen hängt von der Intensität des Haarwuchses und der Körperpartie ab. Wie geht eine Behandlung vor sich? Zu Beginn wird die betreffende Stelle rasiert. Das Handteil wird dann auf Ihre Haut gehalten. Die Lichtenergie wird mittels Pulsen appliziert. Die Lichtpulse verspüren Sie als eine leichte Wärme oder manchmal wie ein leichtes Spicken wie mit einem elastischen Gummiband. Die Haare fallen im Laufe der nächsten Tage aus. Wie fühlt sich die Behandlung an? Die Behandlung ist nicht schmerzhaft. Die meisten Patient/-innen vertragen die Behandlung problemlos. Bei Überempfind¬lichkeit sprechen Sie zuerst mit der behandelnden Person. Können alle Haare behandelt werden? Das System wird auf Ihre Haarfarbe und Haarstruktur eingestellt und eignet sich grundsätzlich für alle Haartypen und Haar¬farben. Helles, dünnes Haar (Flaum) erfordert mehr Behandlungen, als dunkles dickes Haar. Gibt es Nebenwirkungen? An den behandelten Stellen können leichte Rötungen oder lokale Schwellungen auf¬treten, doch diese Reizungen verschwinden in der Regel innerhalb weniger Stunden. In seltenen Fällen wurden Bläschen oder Flecken beobachtet, die jedoch erfahrungs-gemäss auch wieder abheilen. Eventuell kann die Haut durch die Behandlung dunkler oder heller werden (Hyper-, Hypopigmen-tation), kehrt aber innerhalb Wochen in den Normalzustand zurück. Muss ich Verhaltensregeln beachten? 4 - 6 Wochen vor und nach der Behandlung sind Solarium und Sonnenbestrahlung unbedingt zu vermeiden, damit keine Hypo-, resp. Hyperpigmentation entsteht. Typische Anzeichen für Venenprob¬leme sind sichtbare bläulich-rötliche Äderchen an Knöcheln, Kniekehlen und Oberschenkeln oder hervortretende Adern an den Waden. Mitunter liegt der Grund in einer genetischen Veranla¬gung von Bindegewebsschwäche. Eine seriöse Abklärung durch die Spezialistin ist in jedem Fall wichtig vor jeder Art von Behandlung. Das Palomar-StarLux-System setzt einen neuen Standard in der Behandlung von Venenproblemen. Das System arbeitet mit einem Hochenergie-Lasersystem, welches durch die spezielle Intensität und Beschaffenheit des Laserpulses hervorragende Eigenschaften für diese Behandlungen vereint. Mit diesem ausgewogenen Mix von physikalischen Eigenschaften ist es möglich, dass sich die Gefässe sanft dauerhaft verschlies-sen lassen - ohne Spritze, Operation oder andere invasiven Methoden. Sanfte und dauerhafte Behandlung Unmittelbar nach der Behandlung ist eine rötliche Verfärbung evtl. mit einer leichten Schwellung entlang des be¬handelten Blutgefässes zu beobachten. Diese bewusst hervorgerufene Binde-gewebsentzündung zeigt den Behand¬lungserfolg. Die Behandlung ist praktisch schmerzfrei. Sie erfolgt ambulant und Sie können sofort danach wieder ihren gewohnten Aktivitäten nachgehen. Ein Kompressionsstrumpf nach der Behand¬lung ist empfohlen. Wie oft muss die Behandlung durch¬geführt werden? Die Anzahl der Behandlungen richtet sich nach der Ausprägung und Tiefe der Ge-fässproblematik. Es sind unter Umständen mehrere Sitzungen notwendig. Ihre Ärztin wird Sie dazu ausführlich beraten. Testimonial: The StarLux uses a Nd:YAG Laser hand-piece and when combined with its smooth pulse delivery, it will produce quick clea-rance of leg veins and other vessels with unparalleled comfort and safety. Christine C. Dierickx, MD, Boom Laser clinic, Belgium Muss ich für die Behandlung etwas speziell berücksichtigen? Grundsätzlich spielt es keine Rolle ob Ihre Haut sonnengebräunt ist. Trotzdem empfehlen wir eine Besonnungs- und Sonnenbank- (Solarium) Pause 1 Monat vor und 1 Monat nach den Behandlungen. Somit können praktisch alle Risken von Über- oder Unterpigmentierung nach der Behandlung ausgeschlossen werden. Soll ich eine Behandlung wagen? Zeigen Sie Ihre Beine! Gönnen Sie sich dieses neue Körpergefühl. Mit dem Palomar-StarLux-System sind ausgezeich¬nete kosmetische Ergebnisse möglich. Das System ist übrigens ebenfalls hervorra¬gend geeignet für alle Arten von vaskulären Problemen am Hals oder im Gesicht und aber auch von störenden Pigmentflecken. Fragen Sie Ihre Ärztin oder informieren Sie sich unter www.lasermed.ch. '■•■» Die Haut altert durch Sonnen¬einstrahlung Unser Gesicht und andere Körperteile, wie die Hände, sind oft der Sonne ausgesetzt und werden von der UV-Strahlung strapaziert. Das führt mit der Zeit zu einer so genannten Lichtalterung. Zeichen der lichtgealterten Haut sind ein ganzes Mosaik von uner¬wünschten Erscheinungen: Pigmentstörun¬gen, erweiterte Hautgefässe (Couperose, Teleangiektasien), schlaffe Haut, grosse Poren sowie feine Hautfältchen. Mit der Photorejuvenation hat man die Möglichkeit, verschiedene Merkmale der Hautalterung zu korrigieren, beziehungsweise auszugleichen. Was ist Photorejuvenation? Photorejuvenation bedeutet die Behandlung der Haut mit Licht. Verwendet werden aber nur die "guten" Antei le des Lichts, dafür umso konzentrierter. Diese Technologie heisst IPL, das steht für intensiv gepulstes Licht (Inten¬sive Pulsed Light). Durch diese Behandlung verschwinden feine Blutgefässe, gerötete Wangen, Pigmentver¬schiebungen und dunkle Sonnenflecken. Die Haut erhält eine gleichmässig natürliche Färbung und die Hautoberfläche wird jünger, straffer und weniger porös. Durch wiederhol¬te Anwendungen können diese Resultate vielfach verbessert werden. Untersuchungen haben auch ergeben, dass sich die Hauttextur durch die Stimulation der Collagenfasern verbessert. Wie wirkt intensiv gepulstes Licht? Dieses intensive und gefilterte Licht wird von den oberflächlichen Hautgefässen und Pigmentflecken absorbiert, wodurch diese kurzfristig erhitzt und zerstört werden. Somit können mit dem Palomar-IPL-System ver¬schiedene Probleme der Hautalterung gleichzeitig angegangen werden. Die Behandlung Vor der ersten Behandlung wird sicherge¬stellt, dass es sich bei den störenden Äder-chen und Pigmentflecken um gutartige Erscheinungen handelt. Dann werden die Augen mit einer dunklen Brille geschützt. Eine Lotion kühlt die Haut und hilft die Ener¬gie gleichmässig in die Haut zu leiten. Wie fühlt sich die Behandlung an? Die behandelnde Person legt das gekühlte Handstück auf die Haut und Sie fühlen dann die Lichtimpulse wie ein leichtes „Gummi¬spicken". Die Behandlung kann unter Um¬ständen ganz leicht schmerzen. Gibt es Nebenwirkungen? Die Haut kann nach der Behandlung gerötet sein und leicht anschwellen. Sie können aber nach der Behandlung problemlos Ihren ge¬wohnten Tätigkeiten nachgehen. Alters- und Pigmentflecken können in der ersten Woche etwas dunkler erscheinen. Braucht es mehrere Behandlungen? Es sind in der Regel 4 bis 6 Behandlungen im Abstand von 3 bis 4 Wochen erforderlich. Durch diese Behandlungsschritte wird eine stufenweise Verbesserung erreicht und garantiert. Wirken alle IPL-Systeme gleich gut? Es gibt tatsächlich grosse Unterschiede auf dem Markt. Bei gewissen Systemen müssen Sie mit Nebenwirkungen wie braunen oder weissen Flecken oder gar Verbrennungen rechnen. Die Palomar-IPL-Systeme gelten als High-End Geräte auf diesem Gebiet mit ausgezeichneten Resultaten und speziell wenig Nebenwirkungen.

Was bringt diese Seite:

Was bringt diese Seite:

lightsheer

Die Maschine
Laserepilation allgemein/in General
Unsere Patienteninformationbroschüre
Treatment Guidelines-Hair Removal
Preise/Pricing pro Sitzung  
Hören Sie die Haare wachsen/Haarphysiologie
Bilder
Studien:
Effective, Permanent Hair Reduction Using a Pulsed, High-Power Diode Laser
CLINICAL USE OF THE LIGHTSHEER DIODE LASER SYSTEM

LightSheer ™ Diodenlasersystem
  • Modernste Diodenlasertechnologie für die Behandlung unerwünschter Behaarung (erster in der Schweiz installierter LightSheer mit 60 J/cm)
  • Anwenderfreundliche, kompakte Konstruktion bietet optimale Parameter für die maximale Reduzierung des Haarwachstums
  • Patentiertes ChillTip™-Design mit quadratischer Spotgröße von 9 mm sorgt für rasche Behandlung bei Schonung der Epidermis
  • Einzigartige Kompressionstechnik reduziert den Abstand zu den tiefen Propillarkörpern und erhöht dadurch die Energieübertragung
Laserepilation allgemein/in General

Laser Assistierte Haar Entfernung..

Unerwünschte Haare können jetzt rasch und effizient mit der neuesten Generation von Dioden Laser Systemen entfernt werden. Der derzeit modernste Diodenlaser zur Haarentfernung ist der LightSheer von Coherent Medical Systems. Der LightSheer Laser ist ein Diodenlaser System, welches von der amerikanischen the Food and Drug Administration (FDA) zur Haarentfernung zugelassen worden ist. Der Lichtstrahl des Lasers zielt auf das Pigment des Haarfollikels undter der Haut. Wenn die Laserenergie durch das Pigment des Haarschaftes absorbiert wird resultiert die Zerstörung der Haarwachstumszone. Dies ergibt entweder die vollständige Zerstörung des Haares oder aber zumindest eine starke Einschränkung des Haarwachstums. Haarfollikel welche sich in der aktiven Wachstumsphase befinden geben die besten Ziele für das Laserlicht des Light Sheer ab.

FAQ:

Was ist der LightSheer ?

Wie wächst Haar

Was beeinflusst das Aussehen der Körperbehaarung ?

Wie entfernt der LightSheerEP Haare ?

Ist das System sicher ?

Tut es weh ?

Wie viele Behandlungen werde ich benötigen ?

Sind die Resultate permanent ?

Was geschieht nach der Behandlung ?

Wer ist ein guter Kandidat für die Haarentfernung ?

Gibt es spezielle Instruktionen für nach der Behandlung ?

Was ist der LightSheer Laser ?
Der LightSheer Laser ist ein Diodenarray Laser System zur Haarenfernung. Der LightSheer hat eine Wellenlänge von 800 nm welches speziell von Melanin welches im Haarfollokel und Haarschaft liegt, aufgenommen wird. Um die ebenfalls pigmenthaltigen Strukturen in der darüberliegenden Haut zu schürtzen lkommt eine patentiertes gekühltes Handstückzur Anwendung, welches die Hauttemperatur herunterkühlt und so eine thermische Schädigung vermidert. Die gekühlte Handstückspitze hat im weiteren auch noch einen mild anästhesierenden Effekt.

Wie wächst Haar ?
Haare entwickeln sich als komplexe Zusammenspiel verschiedener Komponenten in der Haut. Dabei entwickeln bzw. wachsen nicht alle Haare gleichzeitig, sie durchlaufen verschieden, unterschiedliche Phasen: Wachstum, Rückbildung und Ruhe. Die Dauer der einzelnen Phasen ist von verschiedenen Faktoren abhängig, wichtig dabei ist die Körperlokalisation. So befinden sich ca. 90 % der Kopfhaare in der Wachstums (anagen), währenddessen an den Armen lediglich 70 % in der Anagenphase sind. Während der Regressionsphase (catagen) werden die Haarbälge durch die umgebende Haut resorbiert. Am Ende fallen die Haare aus (Telogenphase), der Haarfollikel beginnt einen neuen Zyklus.  

Was beeinflusst das Aussehen der Körperbehaarung ?
Alter, Abstammung, Medikamente, Hormonspiegel und Körperlokalisation beeinflussen die Länge, die Dicke und die Farbe des Körperhaares. Die Anzahl der Haare hängt mit dem Prozentsatz der Anagenhaare zusammen, und damit wie lange diese Phase dauert.

Wie entfernt der LightSheerEP Haare ?
Das vom LightSheer emittierte Licht wird von dem sich im Haarbalg befindlichen Pigment absorbiert. Der Laser selber ist lediglich für Bruchteile von Sekunden (5 - 30 ms) aktiv, das heisst gepulst. Die Dauer eines Impulses ist genug lange (in Abhängigkeit zur ausgegebenen Energie) um den Haarfollikel zu zerstören. Die Lichtenergie von 800 nm wird im Pigment der Haare zu Hitze umgewandelt, welche in der Zerstörung des Haarfollikels gipfelt. Dieser thermische Schaden führt zu einem verzögerten Wiederwaxhstum des Haares und in verschiedenen Fällen zur permanenten Zerstörung des Haarfollikels.

Ist das System sicher ?
Ja. Die Lasereinstellung wurden aufgrund von Anatomiestudien der Haarfollikel gewählt und parametriert, so dass der Laserstrahl genau die Ausdehnung und die Tiefe der Haarfolikel erreicht. Zur Verhinderung von weiteregehenden Zerstörunge der umgebnenden Haut wurde daneben das patentierte aktiv gekühlte Handstück entwickelt, welches die sich entwickelnde Wärme aus der Haut ableitet.

Tut es weh ?
Man spürt ein leichtes Prickeln oder Stechen. Einzelne Körperareal sind schmerzempfindlicher als andere, die mesiten Patienten ertragen die Laserprozedur gut. Sollte die erste Behandlung als zu unangenehm empfungden werden so kann für die weiteren Behandlungen eine lokal wirksame Anaesthesiecrème abgegeben werde.

Wie viele Behandlungen werde ich benötigen ?
Der LightSheer Laser arbeitet über die Zerstörung der Haarfollikel welche sich zum Zeitpunkt der Behandlung in der aktiven Phase befinden. Weil erst nach und nach die anderen Haare in die aktive Phase eintreten, werden mehrere Behandlungen benötigt um alle Haarfolliokel eines Areales zu zerstören. Behandlungen finden normalerweise alle 6 - 8 Wochen bzw. wenn ein Neuwachstum von Haarfollikeln festgestellt wird statt. So genügen bei einzelnen Patienten 1 - 2 Behandlungen um eine zufriedenstellende Verbesserung zu erreichen, während andere Patienten 4 - 6 Behandlungen brauchen.

Sind die Resultate permanent ?
Die amerikanische Behörde FDA warnt davor den Begriff permanent zu verwenden, da Laser erst in den letzten Jahren zur Haarentfernung zur Verfügung stehen. Niemand weiss wie lange ein gutes Resultat anhalten wird.  Bekanntlich verursacht der LightSheer ein Verzögertes Wiederwachstum der Haarfollikel, wobei diese Verzögerung bis zu 24 Monaten oder länger nach mehreren Behandlungssitzungen anhalten kann.Die meisten Patienten werden eine Unterhaltsbehandlung benötigen wenn schlafende Follikel wieder in die aktive Wachstumsphase eintreten.Obwohl es nicht möglich ist 100 % aller Haare in einem Areal zu entfernen sind die meisten Patienten mit ihrem Resultat zufrieden.

Was geschieht nach der Behandlung ?
Innert weniger Minuten wird die behandlete Zone leicht gerötet und geschwollen. Diese Veränderungen geben sich sehr rasch und normalisieren sich zumeist innert einem Tag. Die Patienten beschreiben das Gefühl eines leichten Sonnenbrandes während der ersten Tage. Da der LightSheer EP die Haut nicht verletzt braucht es im Nachhinein auch keien Verbände, die Rückkehr zum Alltag ist meistens unmittlebar nach der Behandlung möglich. Richtigerweise sollten aber keine wichtigen sozialen und geschäftlichen Termine in die ersten Tage nach einer Laserbehandlung gelegt werden.Meistens wird vom behandelnden Arzt für die ersten 2 - 3 Tage eine milde Steroidcrème verschrieben. Nach etwa 3 - 7 Tagen besteht das Gefühl von neu wachsenden Haaren. Dabei handelt es sich allerdings zumeist nicht um ein Neuwachstum, sondern um die Abstossreaktiion der zerstörten Haare. Zwischen den einzelnen Behandlungen dürfen die Haare nicht gezupft oder Wachsentfernt werden.

Wer ist ein guter Kandidat für die Haarentfernung ?
Der perfekte Kandidat hat dunkle Haare und eine helle Haut. Dunklere Haare  absorbieren mehr Laserenergie, hellere Haut nimmt weniger Laserenergie in der Umgerbung der Haarfollikel auf. Dunkle Haut zeigt daneben ein grösseres Risiko von Sekunären Pigmentstörungen nach Lasertherapie. .

Gibt es spezielle Instruktionen für nach der Behandlung ?

  • Verwenden Sie keine anderen Produkte auf Ihrer Haut wei Sonnenschutz auf den behandelten Flächen  wenn Sie sich draussen bewegen. Vermeiden Sie Retin-A-Crème, Alpha-Hydroxy-Säuren (AHA), Adstringentien und sonstige Reizstoffe. Sie dürfen Ihre Haut sanft mit Wasser und Seife waschen, vermeiden Sie Reibung auf den Haurtarealen. Wenn Sie cortisonhaltige Crèmes verschrieben erhalten so verwenden Sie diese nur nach der Verschreibung Ihres Arztes.
  • Exponieren Sie die behandelten Stellen nicht direktem Sonnenlicht, verwenden Sie ebensowenig Solarien während Sie in der lasergestützten Epilationsbehandlung stehen. Gebrauchen Sie Sonnenschutz.
  • 3 - 7 Tage nach der Behandlung scheinen erneut Haare zu wachsen. Dies entspricht allerdings vielmehr der normalen Abstossung der zerstörten Haarbälge nach Laser.
  • Entfernen Sie Ihre Haare nicht mittels Zupfen oder Wachsen zwischen den einzelnen Lasersitzungen.
  • Manipulieren Sie nicht an Ihrere Haut im Bereiche der Behandlungsareale.

Laser Assisted Hair Removal..

Unwanted hair can now be treated quickly and effectively using the latest generation diode laser systems. The most advanced laser developed to treat unwanted hair is the LightSheer Laser from Coherent Medical Systems. The LightSheer laser is a diode laser system, approved by the Food and Drug Administration (FDA) for removal of unwanted hair. The light beam from the laser targets the pigment in the hair follicle beneath the skin surface. When the laser energy is absorbed by the pigment in the hair follicle and hair shaft, the hairs growth center is damaged. This results in either complete destruction of the hair, or severe restriction of regrowth. Those hair follicles that are in the active growth phase are the best targets for absorbing the laser light of the LightSheer.


Common Questions About Laser Hair Removal:

What Is The LightSheer Laser ?

How Does Hair Grow ?

What Affects The Appearance Of Body Hair ?

How Does The LightSheer System Remove Hair ?

Is it Safe ?

Does It Hurt ?

How Many Treatments Will I Need ?

Are The Results Permanent ?

What Happens After Treatment ?

Who Is A Good Candidate For Laser Hair Removal ?

What Special Instructions Do I Follow After Treatment ?

What Is The LightSheer Laser?
The LightSheer is a hair removal laser distributed by Coherent Medical Systems. This is a diode array type of laser system approved for hair removal by the Food and Drug Administration. The LightSheer laser has an 810 nm wavelength light that specifically targets the pigment (melanin) contained in the hair follicle and shaft. In order to protect other pigment-containing structures in the outer layer of skin (epidermis), a patented Chill Tip cooling handpiece is applied to the skin, which decreases the surface temperature and prevents thermal injury. The cooling tip also has a mild anesthetic property allowing tender areas to be treated in a relatively painless fashion.

How Does Hair Grow?
Hairs develop from a complex series of interactions between different elements within the skin. Interestingly, not all hairs are actively growing at the same time. They actually go through distinct phases: growth, regression, and resting. The duration of each phase is dependent upon several factors, including body location. For example, at any one time 90% of the hairs on the scalp are in the growth (anagen) phase, compared to only 70% of the hair on our arms. During the regression (catagen) phase, the surrounding skin begins to absorb the hair bulb. Finally, the hair enters the resting (telogen) phase, at the end of which the hair falls out and the follicle begins the cycle again.

What Affects The Appearance Of Body Hair?
Age, ethnicity, medication, hormone levels, and body site influence the length, coarseness and color of body hair. How much hair you have depends on how many hairs are in the active growth phase, and how long that phase lasts.

How Does The LightSheer System Remove Hair?
The light emitted by the LightSheer laser is absorbed by the pigment located in the hair follicle. The laser is pulsed, or "turned on," for only a fraction of a second. The duration of each pulse is just long enough to disrupt the hair follicle. The LightSheer's unique, patented contact-cooling handpiece helps protect the skin by cooling during the laser energy delivery. The diode generated light at 800 nm is absorbed by the pigment in the hair follicle and this energy is converted to heat which results in thermal damage to the hair follicle. This thermal damage causes delayed re-growth of the hair, and in some cases permanent destruction of the hair follicle.

Is it Safe ?
Yes.  laser parameters were carefully defined to inhibit the regrowth of the hair by studying the anatomy of the hair follicle and precisely matching the laser output to the size, depth and location of hair follicles. A unique component of the LightSheer System, the actively-cooled handpiece was designed to conduct heat away from the skin before, during, and after each pulse.

Does It Hurt?
You may feel a tingling or stinging sensation, and some areas of the body are more sensitive than others, but most people tolerate the procedure well. If you find the initial treatment too uncomfortable you can request a prescription for a topical anesthetic.

How Many Treatments Will I Need?
The LightSheer laser works by disrupting hairs that are in the active phase of growth at the time of treatment. Since other hairs will enter the growth phase at different times, additional treatments will be necessary to disable all hair follicles in a given area. Treatments are usually given at intervals of approximately 6-8 weeks, or whenever new hair growth is first noticed . Many patients are completely satisfied with their results after omly one or twop treatments, while others will have four to six treatments for maximum removal of all hair.


Are The Results Permanent?
The FDA discourages the use of the word "permanent" because lasers have only been used for hair removal for the last few years. We simply don't know if the results will persist in 10 or 20 years. We do know that the LightSheer laser causes delayed regrowth of the treated hair follicles. In some patients this will last for 24 months or even longer after several treatments. Most patients will require some maintenance treatment as dormant hair follicles cycle into the growth phase. Although most patients will achieve prolonged hair removal in areas, this is not possible in all cases 100% of the time. Most patients however, are very satisfied with the results of their treatment.


What Happens After Treatment?
Within several minutes, the treated area may become slightly red and puffy. This reaction subsides quickly and within a day or so the areas return to normal. Patients often describe the sensation of a mild sunburn for the first day or so. Since the LightSheer laser does not cut the skin, bandages are not necessary and most people return to normal activity immediately. You should not, however, plan any important social engagements during the first several days after your treatment, especially if the treated areas are on the face. Your doctor may prescribe a mild topical steroid cream to apply to the treated areas for 2-3 days following treatment. Around day 3-7 after treatment you may experience what seems to be hairs re-growing. Most of these hairs, however, are treated hairs that are being shed and are not regrowing. In between treatments you should not wax or pluck your hairs.



Who Is A Good Candidate For Laser Hair Removal?
The perfect candidate has dark hair and light skin. Darker hair absorbs more of the laser light, and lighter skin interferes less with the movement of the laser light into the hair follicle. Dark or tan skin runs a higher risk of pigmentation changes following the procedure.

What Special Instructions Do I Follow After Treatment ?

  • Do not apply any products on the treated areas of your skin except sunscreen if you will be outside. Avoid Retin-A, alpha-hydroxy acids, glycolic acids, astringents, etc. You may wash gently with soap and water, but do not rub or scrub the area. Your doctor may prescribe a topical steroid cream to apply to the treatment areas. Please use this medicine only as directed.
  • Do not expose the treatment areas to direct sunlight. Do not use tanning beds at any time during your treatment intervals with this laser. Wear a sunscreen daily if the areas to be treated will be exposed to sunlight.
  • 3-7 days after treatment some of the hairs may seem to be re-growing. This occurs due to elimination of the hair that remained under the skin and not true re-growth of the hair.
  • Do not wax or pluck any hairs between treatment sessions.
  • Do not pick or manipulate the skin in the treatment areas.

Unsere Patienteninformationbroschüre:
Laser für Haarentfernung: Das Dermatologische Laserzentrum Bethanien (DLB) bietet unter der Leitung von laserchirurgisch und dermatochirurgisch erfahrenen Dermatologen eine ambulante, spitalgestützte Patientenversorgung mit modernster Lasertherapie an.

L A S E R: Was ist das und was kann man in der Medizin damit machen ?Laser ist die Abkürzung für Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation (= Lichtverstärkung durch angeregte Strahlung). Laserstrahlen sind Lichtstrahlen. Im Gegensatz zum Licht der Sonne oder einer Glühbirne weisen sie aber nur eine einzige Wellenlänge auf, somit wird ihre Energie von ganz genau festgelegten Strukturen des Körpers - z.B. von den Farbpigmenten der Haare - aufgenommen und dabei in Wärme umgewandelt. Wegen seiner Kohärenz kann das Laserlicht zudem unter weitgehender Schonung der umgebenden Körperschichten gezielt an ein Ziel herangeführt werden. Mit dieser Technik und bei Verwendung eines geigneten Lasers können somit Haarwurzeln gezielt verödet werden zur dauerhaften, bzw. definitiven Haarentfernung.Am DLB kommt für die Haarentfernung die modernste Lasertechnologie zur Anwendung: Der computergesteuerte langgepulste Diodenlaser LightSheer EP OptiPulse:

Wellenlänge:
Lasertyp: 
Pulsweite:  
Repetitionsrate:
Spot Size:
Kühlung:   
800 nm 
AlGaAs Diode, Gepulst
5-30 ms, OptiPulse
Einzelimpuls bis 2 Hz
9 mm Beam Delivery Fiber
ChillTipTM, schmerzfreie Wasserkühlung
Im Vergleich zu andern Laser-Systemen erlaubt die hohe Wellenlänge ein tiefes Eindringen der Laserstrahlen, um auch tiefe Haarwurzeln zu treffen. Die lange Pulsweite über 5 Millisekunden schont die Oberhaut,. Die hohe Repetitionsrate bei grossem Durchmesser ermöglichen ein schnelles, die integrierte Wasserkühlung ein schmerzarmes Arbeiten.Im Gegensatz zu kosmetischen Haarentfernungstechniken entfällt die Narbenbildungsgefahr weitgehend, Infektionsübertragungen sind ausgeschlossen, und es ist mit einem permanenten Resultat zu rechnen.Damit wird bei optimaler Schonung der Oberhaut die Behandlung folgender Probleme möglich:Nicht-kassenpflichtige Indikationen::Übermässiger Haarwuchs und einwachsende Barthaare bei Mann und Frau im:
  • Gesicht-, und Halsbereich
  • Achselbereich
  • Bikinibereich
  • Brust-, Rücken- und Bauchbereich
  • Extremitäten
Krankheitsbilder mit ev. Kostenübernahme der Krankenkasse: :
  • Hirsutismus bei bewiesener Hyperandrogeämie
  • Kongenitale umschriebene Hypertrichosen
  • Behaarte Hauttransplantate
Was ist vor der Laserbehandlung zu beachten ?Der Laserstrahl zielt auf die Farbpigmente der Haare. je dunkler die Haare, um so besser der Erfolg. Graue, weisse, oder blonde Haare können nicht erfolgreich behandelt werden. Um die Pigmentzellen der Oberhaut zu schonen, sollte der Farbkontrast zwischen Haut und Haaren möglichst gross sein. Dies bedeutet, dass man die entsprechenden Körperstellen vor der Behandlung vor der Sonne schützen muss und auch nicht ins Solarium darf. Ein Verzicht auf Bräunung in den zwei Monaten vor der Behandlung wird deswegen dringend empfohlen (Sonnenkarenz). Frisch gebräunte Patienten werden nur auf eigenes Risiko behandelt.Der Laserstrahl wirkt nur, wenn sich die Haarwurzel noch in der Haut befindet. Deswegen dürfen die Haare der zu behandelnden Areale einen Monat vor der Behandlung nicht mehr epiliert oder ausgezupft, sondern nur noch rasiert werden. Ebensowenig dürfen die Haare gebleicht werden. Zwischen 48 - 24 h vor Behandlung muss das zu behandelnde Areal letztmals rasiert werden um so Reizungen durch die Behandlung zu vermindernWie läuft die Behandlung ab?Die einzelne Sitzung dauert je nach Ausdehnung des Areals zwischen 20 (10 Min. für Spottest) und 45 Minuten. Sie braucht keine Lokalanästhesie und wird unter ärztlicher Aufsicht in der Regel durch unsere geschulten medizinischen Assistentinnen vorgenommen. Eine Vorkühlung oder die Auflage von Gels oder Folien entfällt beim LightSheer EP/OptiPulse. Lediglich nach der Behandlung ist eine Kühlung und das Auftragen einer entzündungshemmenden Crème zur Vorbeugung von Reizungen notwendig.Während der Behandlung werden Schutzbrillen getragen, die nur auf ausdrückliche Aufforderung hin abgenommen werden dürfen. Nach der Behandlung darf solange die geringsten Hautrötungen bestehen - mindestens aber eine Woche lang - nicht an die Sonne oder ins Solarium gegangen werden. Andere Aktivitäten (Sport, Arbeit) sind erlaubt.Sollte es im Behandlungsareal schon einmal zu Fieberbläschen (Herpes) gekommen sein ist unbedingt der Arzt vorher darüber zu informieren: Dann muss 1 Tag vor und bis 4 Tage nach der Laser-Behandlung das Medikament ValtrexTM 500 mg morgens und abends zur Vorbeugung eines Herpes-Ausbruchs eingenommen werden.Ist die Behandlung schmerzhaft?Dank der Hautkühlung empfinden die Patienten im allgemeinen die Behandlung als schmerzarm (leichtes Wärmegefühl, minimes lokales Stechen). Deswegen wird grundsätzlich ohne Lokalanaesthesie behandelt.. Lediglich im Bereiche von schmerzsensiblen Zonen kann die Vorbehandlung 1 – 2 Stunden vor Laser mit einer anästhesierenden Crème (EMLA)-notwendig sein. Beim Auftreten von stärkeren Schmerzen ist unverzüglich der Arzt, bzw. die Assistentin zu informieren, damit die Behandlungsparameter neu definiert werden.Welche Nebenwirkungen können auftreten?Unmittelbar nach der Lasertherapie kann die behandelte Fläche etwas anschwellen und gerötet.sein. Diese sind nur ausnahmsweise schmerzhaft und bilden sich meist innert 1 bis 3 Tagen zurück. Selten kommt es zu kleinen Blasenbildungen und Krusten. Diese dsürfen nicht entfernt werden, bis zur Abheilung sollte nicht gebadet werden.Pigmentverschiebungen für 1-3 Monate und leichte Hauttexturveränderungen sind ebenfalls gelegentlich zu beobachten.
bikini vorvor bikini immediatunmittelbar bikini 8 Wochennach 8 Mten
Wieviele Behandlungen sind nötig?Das Wachstum der Haupt- und Körperhaare findet in drei Phasen statt (Wachstums (Anagen)-, Uebergangs (Catagen)- und Endphase(Telogen)). Der Laserpuls kann nur diejenigen Haarwurzeln zerstören, die sich in der Wachstumsphase befinden. In jeder Körperregion befindet sich eine unterschiedliche Prozentzahl Haare in der Wachtumsphase, und auch die Länge der Ruhephase variiert von Ort zu Ort. Deswegen wird mit einer Behandlung zwar die Haardichte abnehmen, für eine eigentliche Haarentfernung sind aber in der Regel 2 - 5 Sitzungen im 4 - 6 Wochen Rhythmus nötig, manchmal auch mehr.ErgebnisseWissenschaftliche Studien zur Haarentfernung mit Nachuntersuchungen nach 12 Monaten weisen nach, dass die Erfolgsrate der Laserbehandlung mit dem Lightsheer EP eine 50 % ige permanente Haarreduktion nach zwei Behandlung erzielt. Permanente Haarreduktion ist definiert als die stabile Langzeitreduktion des Haarnachwachstums während einer Zeit länger als ein vollständiger Wachstumszyklus der Haarfollikel. Dieser kann je nach Region von 4 – 12 Monaten varieren. Andere Studien zeigen, dass mit jeder weiteren Behandlung der Anteil verbleibender Haare weiter abnimmt. Es ist aber aufgrund der bisherigen Untersuchungen bekannt, dass 3-5% der Patienten nur unzufriedenstellend auf die Laserbehandlung ansprechen, inbesonders bei dunklem Teint und hellen Haaren. Eine Garantie zur vollständigen Haarentfernung kann deshalb seriöserweise nie gegeben werden. Studienbelegte Resultate : Nach 2 Behandlungen mit der Energie von 40 J / cm2 beträgt die Permanente Haarreduktion 46 % vgl Tabelle unten. Die nachwachsenden Haare sind in ihrer Farbe und ihrem Durchmesser Verändert. Die Farbe der Haare wird heller, was die Haare weniger Sichtbar macht. Der Haarschaftdurchmesser nimmt um ca. 20 % ab.
Haarreduktion
Fluence Anz. Behandlungen Haarreduktion in % über die Zeit beobachtet
    1 mo. 3 mo. 6 mo. 9 mo. 12 mo.
5 ms, 15 J/cm2 1 65.4 21.5 17.9* 15.5* 26.6
10 ms, 20 J/cm2 1 66.7 21.0 22.2 20.7 25.9
15 ms, 30 J/cm2 1 70.8 30.2 28.7 30.6 29.4
20 ms, 40 J/cm2 1 70.2 26.8 29.8 32.5 32.5
20 ms, 40 J/cm2 2 69.3 51.5 37.1 42.3 46.6
20 ms, 40 J/cm2 3x 2 71.1 51.9 36.8 41.4 46.2
20 ms, 40 J/cm2 3x 1 68.9 30.8 32.3 32.4 38.5
Kontrolle 0 17.3 10.5 10.8 6.3 5.5
Kosten und Kostenübernahme ?Die Krankenkassen beteiligen sich nur in Ausnahmefällen an den Behandlungskosten, zB. beim Vorliegen einer schweren Hormonstörung. Ihr behandelnder Arzt wird sie hierüber informieren. Die Kosten sind abhängig von der Zeit und der Anzahl Laserimpulse, somit also von der Art, der Schwierigkeit und dem Ausmass der Behandlung. Immer wird Ihnen ein Kostenvoranschlag erstellt werden, der auf einer transparenten Preisgestaltung beruht. Die beigelegte Preisliste informiert Sie über die Kosten pro Sitzung und Areal. Vergewissern Sie sich, dass Sie unter einem Areal dasselbe verstehen wie der Arzt (z.B. die Achsel schliesst nicht den ganzen Oberarm mit ein).AufklärungVor jedem Eingriff findet ein Aufklärungsgespräch entweder am DLB oder aber in der Privatpraxis des behandelnden Arztes statt. Dieses wird mittels einer Einverständniserklärung durch den Patienten unterschriftlich quittiert.Die Ärzte (alle Fachärzte FMH für Dermatologie & Venerologie, Phlebologie SGP)Dr. med. Armin A. Blank, 8001 Zürich, ehemaliger Oberarzt Dermatochirurgie Universitätsspital ZürichFr. Dr. med. Barbara Krayenbühl, 8008 Zürich, ehemalige Oberärztin Universitätsspital Lausanne und ZürichDr. med. Erich Küng, 8001 Zürich, ehemaliger Oberarzt Dermatochirurgie Universitätsspital ZürichDr. med. P. de Viragh, 8002 Zürich, ehemaliger Oberarzt der Universitätsklinik Lausanne, derzeit an der gleichen Institution Médecin associé

Offizielle Behandlungsrichtlinien (in english)Treatment Guidelines-Hair RemovalSkin colorTolerated fluence is set by epidermal pigmentation. Fair-skinned patients are most easily treated. For patients presenting with a "tan" or with dark skin type, pretreatment with topical 4% hydroquinone (or other bleaching agents), sunscreen and sun avoidance for 6 weeks, should be considered prior to laser treatment.Hair colorTemporary (1-3 month) hair loss almost always occurs after each laser treatment, regardless of hair color. However, the effectiveness for a permanent hair reduction is strongly correlated with hair color. Blonde or white-haired patients are unlikely to experience a permanent reduction in hair. Hair loss in these patients can be maintained if desired, by treatment at approximately 3-month intervals.Anesthesia:LightSheer's cold handpiece greatly reduces pain during treatment. Although less-sensitive areas (back, legs, axillae) can frequently be treated without any anesthesia, topical anesthesia is generally used, e.g. EMLA!.Technique:Patients should not epilate or pluck hair for several weeks before treatment. Hair is shaved, usually before application of anesthetic, prior to laser treatment. After removal of anesthetic cream (if used), laser pulses at the desired fluence and spot size are delivered with the handpiece pressed firmly against the skin. The handpiece is then picked up and placed firmly on an adjacent site, until the desired area is covered. Because of active cooling, overlapping pulses to one skin site are not harmful.Immediate responses:The ideal immediate response for hair removal, is vaporization of the hair shaft with no other apparent effect. After a few minutes, there is perifollicular erythema and edema. If there is confluent edema or a positive Nikolski sign (epidermal separation forced by lateral pressure on the skin), fluence should be reduced.Body site:All body sites except the eye can be treated safely. Safety: This high-energy laser system is specifically designed for deep tissue penetration, and strong absorption by melanin. It is capable of causing severe retinal injury when applied near the surface of a patient's eye. Do not use this laser or similar devices on or near the surface of a patient's eye. Use anywhere inside the skeletal orbit may potentially cause direct eye injury. Proper eye protection must also be worn by patient and operating personnel to prevent inadvertent exposure to the eyes. This high-energy laser system is specifically designed for deep tissue penetration, and strong absorption by melanin. It is capable of causing severe retinal injury when applied near the surface of a patient's eye. Do not use this laser or similar devices on or near the surface of a patient's eye. Use anywhere inside the skeletal orbit may potentially cause direct eye injury. Proper eye protection must also be worn by patient and operating personnel to prevent inadvertent exposure to the eyes.

Preise/Pricing pro Sitzung Preisliste Haarepilation mit LightSheer EP Dermatologisches Laserzentrum Privatklinik Bethanien

Oberlippe 100.-
Kinn 200.-
Kinn und Hals 300.-
Untere Gesichtshälfte 400.-
Achselhöhlen 400.-
Oberarme 400.-
Unterarme 400.-
Bikini 400.-
Intimbereich 400.-
Gesäss beidseits 500.-
Oberschenkel 700.-
Oberschenkel und Bikini 900.-
Unterschenkel 700.-
Schulter (Mann) 200.-
Nacken (Mann) 200.-
Ganzer Rücken (Mann) 700.-
Brust (Mann) 500.-
Bauch (Mann) 400.-
Bauch (Frau) 300.-
Probelaserung pro
Lokalisation
100.-

Die Preise werden in SFr. Angegeben und pro Sitzung verechnet. Sie beinhalten jeweils beide Seiten.(Juni 1999)

Hören Sie die Haare wachsen/Haarphysiologie

Täglich produzieren wir mit unseren rund 100'000 Kopfhaaren 30 m Haar, in einem Monat 1 km! Länge und Dicke des Haares werden durch die Dauer der Wachstumsphase bestimmt, die ihrerseits hormonell gesteuert wird und von der Zufuhr der notwendigen Aufbau und Nährstoffen abhängig ist.Normalerweise wächst jedes Kopfhaar kontinuierlich während 2 bis 6 Jahren (Wachstumsphase), wird dann für 2 bis 4 Monate in seinem Wachstum unterbrochen (Ruhephase) und fällt schliesslich aus. Im gleichen Haarfollikel beginnt ein neues, gesundes Haar zu wachsen, und der ganze Zyklus wiederholt sich. Da sich die Haare zu einem bestimmten Zeitpunkt jeweils in unterschiedlichen Phasen dieses Zyklus befinden, ist es normal, jeden Tag Haare zu verlieren.Das Haarwachstum des Menschen ist ein Vorgang mit drei Phasen, der sich regelmässig wiederholt:Anagen (Wachstum) 2-6 Jahre 80-90%, Katagen (Übergang) 2 Wochen 1-3%, Telogen (Ruhephase) 2-4 Monate 10-20%1. Wachstumsphase (Anagen):Während 2-6 Jahren wächst das Haar ca. 1 cm (Wachstum ca. 0,35 mm/Tag. Schnelleres Wachstum bei Männern und zwischen 15. und 30. Lebensjahr. Haarwachstum asynchron und zyklisch; tages- und jahreszeitliche Schwankungen) pro Monat durch eine hohe Tellungsaktivität der Zellen in der Haarzwiebel. Je länger diese Wachstumsphase dauert, desto länger wird das Haar. Der Grossteil der Kopfhaare (80-90%) befindet sich in der Wachstumsphase. In dieser Phase ist das Haar für Einflüsse zugänglich, die schädigend oder aufbauend sein können. Anzahl der Kopfhaare: ca. 100000; Dichte:175-300/cm; Dicke: 0,1-0,025mm, normaler Haarverlust: 25-100 Haare/Tag.2. Übergangsphase (Katagen):Nachdem das Haar über Jahre seine maximale Länge erreicht hat, wird die Zellteilung in einer 2-wöchigen Übergangsphase beendet. Der Haarfollikel schrumpft und rückt zur Hautoberfläche hin.3. Ruhephase (Telogen):\Nährend 2-4 Monaten bleibt das ausgewachsene Haar noch in der Kopfhaut, es wird aber durch ein neu nachwachsendes Haar ausgestossen und fällt schliesslich aus. Bei diesem natürlichen Haarwechsel verlieren wir täglich ca. 50-100 Haare.Die durchschnittliche Anzahl von Haarfollikeln in der Kopfhaut liegt bei ca. 100000. Zu einem beliebigen Zeitpunkt befinden sich 90 bis 95% dieser Haarfollikel in der Wachstumsphase. Normalerweise beträgt der durchschnittliche tägliche Haarausfall bis zu 100 Haare

Dauer der Haarzyklen

Location

Telogen (Monate)

Anagen (Monate)

Total (Monate)

Rücken

3-6

3-6

6-12

Oberschenkel

3-6

3-6

6-12

Arm

3-5

1-2

4-7

Unterschenkel

3-4

4-5

7-9

Axilla 2-3 3-4 5-7
Oberlippe 1-2 3-4 4-6
Bikini  3-4 2-3  5-7
Steckbrief Kopfhaare
  • Anzahl Kopfhaare (Normalbestand) 100000
  • Haardichte 200/cm2
  • Haardurchmesser 0,1 mm
  • monatliches Haarwachstum 1 cm
  • gesamte tägliche Haarproduktion 30 m
  • Lebensdauer eines Haares (=Wachstumsphase) 2-6 Jahre
  • Bei normalem Haarbestand täglich ausfallende Haare 50-100
  • Bei warmem Wetter wächst das Haar schneller, im Alter langsamer. Schneiden oder Rasieren beeinflussen das Haarwachstum nicht.
  • Für den Aufbau der Haarsubstanz Keratin brauchen Haare nicht nur Vitamine und Spurenelemente, sondern auch Eiweisse bzw. Aminosäuren (Cystin).
Bilder:
Axilla vorher Axilla nach Axilla, nach 3 Monaten
Kinn vor Kinn nach Kinn nach 3 Behandlungen
Bein vor Bein nach Bein nach 8 Monaten

Studien:

CLINICAL USE OF THE LIGHTSHEER DIODE LASER SYSTEM R. Rox Anderson, M.D.
Harvard Medical School
March, 1998 INTRODUCTION The most efficient laser in the world, is the 800 nm semiconductor diode laser. Extremely high-power diode lasers have not been available for dermatology until now. The LightSheer (TM) Diode Laser System uses state-of-the-art diode laser arrays to achieve power, efficiency, and reliability in a small package designed for versatile office use. This paper summarizes clinical efficacy and safety data for hair removal. HAIR REMOVAL Unwanted, pigmented hair is a common cosmetic problem for both sexes. Until recently, the only long-lasting method of hair removal was electrolysis, which requires tedious insertion of an electrode into each hair follicle. The late Leon Goldman first described ruby laser injury to pigmented hair follicles. Over 20 years ago, Ohshiro noted hair loss from nevi after treatment with a ruby laser. At fluences affecting hair follicles however, the epidermis was severely damaged. A detailed understanding of "selective photothermolysis" (1) later emerged, and is widely applied for vascular, pigmented lesions, tattoos, and now hair removal. The first quantitative, controlled clinical study of laser hair removal in normal human skin was reported by Grossman, et al (2). Ruby laser pulses were delivered through a cold sapphire handpiece held in contact to protect the epidermis. This pilot study showed two significant responses of dark, terminal (coarse) hair follicles, reported by the investigators in two peer-reviewed journals:

  • Temporary hair removal for 1-3 months in all subjects, at all fluences (2).
  • Permanent reduction* of hair at fluences >30 J/CM2, for at least two years after a single treatment (3). Hair loss was greater in sites that were shaved (vs. wax-epilated) before treatment. "Permanent" is defined as significant and stable loss of hair for a period longer than the complete natural hair growth cycle (about one year).
Through a cooperative license and research agreement with Massachusetts General Hospital, Palomar supported basic and clinical research by R. Anderson and colleagues, leading to FDA clearance of the first ruby laser system for hair removal, the EpiLaser. A confusing array of devices now exists for hair removal-along with speculations about actual performance. in partnership with Coherent, Palomar continues its leadership with the introduction of revolutionary technology in a versatile laser system for dermatology, the LightSheer Diode Laser System. Effective laser hair removal requires damage to parts of the living hair follicle responsible for production and regeneration of a hair shaft. Anatomically, there are two main target structures:
  • the "bulge", a region of epithelial stem cells located 1-1.5 mm below the skin surface
  • the "bulb"" a deep, heavily-pigmented, proliferating part of anagen follicles.
The bulge is usually devoid of melanin, but is in close proximity to the pigmented hair shaft. Plucking or wax-epilation of hair shafts prior to laser treatment significantly reduces effectiveness for long-term hair loss, but does not affect temporary hair loss (2). All hairs go through a cycle of active growth (anagen), transition (catagen), and resting (telogen) phases. The length of hair at different body sites is governed by the duration of anagen. Duration of telogen also varies with body site, and may be as long as a year on the leg. Temporary loss of hair can therefore be achieved simply by inducing telogen. This is the mechanism for the reliable, nearly complete loss of pigmented hair for several months after each treatment with the LightSheer diode system and several other lasers. It is important to realize, however, that temporary hair loss does not predict permanent hair loss-which is what most patients seek. Reliable, controlled, quantitative, long-term clinical results are the only way to be sure of performance. The LightSheer diode laser and its unique handpiece are specifically optimized for treating pigmented hairs. This was accomplished by a combination of wavelength, high power, laser pulse duration, large spot size, convergent beam optics, aggressive skin cooling and capability for compression of the skin during delivery of each laser pulse. *FDA clearance for claim of permanent reduction pending (Palomar EpiLaser). There are 3 distinct responses which account for an apparently-permanent (3) reduction of pigmented, coarse hair:
  • miniaturization of hair follicles (dominant mechanism for LightSheer)
  • decreased pigmentation of regrowing hair
  • degeneration of hair follicles with replacement by fibrosis
CLINICAL STUDIES Studies were performed at Massachusetts General Hospital and the Laser and Skin Cancer Center of New York. Large test sites on the back or thighs of 58 consecutive patients with skin type I-V (fair to dark-skinned) and any hair color, were shaved and treated with a rance of 15-40 J/CM2 fluence, using the LightSheer diode laser. Baseline and subsequent regrowing terminal hair counts were taken from high-quality digital images of each site. Adjacent, untreated control sites were also counted. Results from one and two treatments given approximately two months apart, were compared in each patient, at each fluence. Treatment at any body site elected by the patient was also given. Efficacy is best appreciated as the percentage of terminal hair which regrows over time, shown below for different fluences: Figure 1. Hair regrowth followed for one year after 1 and 2 treatments, at a fluence of 40 J/cm2. Shaved control sites (right hand cluster) received no laser treatment.
First Data Set: 1 Treatment only, at 40 J/cm2
Second Data Set: 2 Treatments, both at 40 J/cm2
Third Data Set: Shaved Control - no treatments
The data in Figure 1 is not just "best cases" it is from all consecutive patients treated under identical conditions. The study showed:
  • 100% of patients have complete or nearly-complete, temporary hair loss for 1-3 months after each treatment, at all laser fluences.
  • Long-term reduction of hair occurred in the majority of patients.
  • Histology (not shown) was consistent with miniaturization of hair follicles, and granulo matous degeneration of hair follicles as the dominant mechanisms for loss of terminal hair.
About 70% of patients with black, brown, auburn, or red hair had long-term hair reduction, whereas only about 10% of patients with blonde hair had long-term hair reduction. The degree of long-term hair reduction was fluence-dependent. SIDE EFFECTS No scarring has been observed, but it is wise to warn patients that this might occur rarely after any skin treatment. The most common side-effect, seen in about one patient in six, is transient hyper- or hypo-pigmentation, which clears in 1-6 months. Pigmented lesions such as lentigines and freckles may become permanently removed. These pigmentary changes are fluence- and skin type-dependent; the ideal patient for laser hair removal has dark hair and fair skin. Moderate pain, perifollicular erythema and edema occur commonly and resolve within a few days after each treatment. Local blisters rarely may occur at high fluences in dark-skinned patients. TREATMENT GUIDELINES - HAIR REMOVAL Skin color
Tolerated fluence is set by epidermal pigmentation. Fair-skinned patients are most easily treated. For patients presenting with a "tan" or with dark skin type, pretreatment with topical 4% hydroquinone (or other bleaching agents), sunscreen and sun avoidance for 6 weeks, should be considered prior to laser treatment. Hair color
Temporary (1-3 month) hair loss almost always occurs after each laser treatment, regardless of hair color. However, the effectiveness for a permanent hair reduction is strongly correlated with hair color. Blonde or white haired patients are unlikely to experience a permanent reduction in hair. Hair loss in these patients can be maintained if desired, by treatment at approximately 3-month intervals. Anesthesia
LightSheer's cold handpiece greatly reduces pain during treatment. Although less-sensitive areas (back, legs, axillae) can frequently be treated without any anesthesia, topical anesthesia is generally used, e.g. EMLA!. Technique
Patients should not epilate or pluck hair for several weeks before treatment. Hair is shaved, usually before application of anesthetic, prior to laser treatment. After removal of anesthetic cream (if used), laser pulses at the desired fluence and spot size are delivered with the handpiece pressed firmly against the skin. The handpiece is then picked up and placed firmly on an adjacent site, until the desired area is covered. Because of active cooling, overlapping pulses to one skin site are not harmful. Immediate responses
The ideal immediate response for hair removal, is vaporization of the hair shaft with no other apparent effect. After a few minutes, there is perifollicular erythema and edema. if there is confluent edema or a positive Nikolski sign (epidermal separation forced by lateral pressure on the skin), fluence should be reduced. Body site
All body sites except the eye can be treated safely. Safety
This high-energy laser system is specifically designed for deep tissue penetration, and strong absorption by melanin. it is capable of causing severe retinal injury when applied near the surface of a patient's eye. Do not use this laser or similar devices on or near the surface of a patient's eye. Use anywhere inside the skeletal orbit may potentially cause direct eye injury. Proper eye protection must also be worn by patient and operating personnel to prevent inadvertent exposure to the eyes. SUMMARY The LightSheer Diode has been shown to be safe and effective for pigmented hair removal. The actively-cooled handpiece combined with long pulse duration and smooth pulse structure, reduces epidermal injury. REFERENCES CITED
  1.  
  2. Anderson RR, Parrish JA "Selective photothermolysis: precise microsurgery by selective absorption of pulsed radiation" Science 220: 524-527, 1983
  3. Grossman MC, Dierickx CC, Farineiii WA, Flotte Tj, Anderson RR "Damage to hair follicles by normal-mode ruby laser pulses" J Amer. Acad. Dermatol 35: 889-894, 1996
  4. Dierickx CC, Anderson RR "Permanent hair removal by normal-mode ruby laser" Arch Dermatol. 1998 (in press)
  5. Anderson RR, Parrish JA "Optics of human skin" J. Invest. Dermatol. 77:13-19, 1981
Note., In addition to hair, removal, the LightSheer Diode Laser System is also cleared for the treatment of leg veins. R. ROX ANDERSON, M.D. Effective, Permanent Hair Reduction Using a Pulsed, High-Power Diode LaserChristine C. Dierickx, MD*; R. Rox Anderson, MD*; Valeria B. Campos, MD*; Melanie C. Grossman, MDá*Wellman Labs of Photomedicine, Harvard Medical SchoolLaser and Skin Surgery Center of New YorkSummary provided by Coherent Medical, Inc.The study summarized below was presented in progress to FDA, which cleared the LightSheerTM Diode Laser System for hair removal in December 1997. This summary is intended to allow users of this system to better inform their patients. This is not a peer-reviewed medical publication, and is provided by Coherent Medical solely for informational purposes regarding its products. It is not a substitute for clinical observation of laser-tissue interaction and clinical experience. Training is recommended prior to using the LightSheer Diode Laser System.INTRODUCTION A solid-state, 800 nm pulsed near-infrared diode laser1 was studied for permanent hair reduction. The effect of laser fluence (energy per unit area), single vs. multiple treatments, and single vs. multiple pulses were determined in different skin types (Fitzpatrickís type I through VI).Semiconductor diode lasers are considered the most efficient light sources available and are particularly well suited for clinical applications. The pulsed diode laser used in the study delivers high-power laser pulses, in combination with a proprietary skin cooling system, to target pigmented hair follicles deep within the dermis. Treatment operates on the principle of selective photothermolysis, which combines selective absorption of light energy by the melanin in hair follicles with suitable pulse energies and pulse widths (pulse duration) that are equal to or less than the thermal relaxation time (TRT) of targeted follicles in human skin. There are two important anatomical targets for inactivation of hair follicles: 1) stem cells in a bulge of the outer root sheath about 1 mm below the skin surface; and 2) the dermal papilla located at the deepest part of the follicle, which varies with hair growth cycle. Research and extensive clinical use of lasers for hair removal have identified important parameters to optimize the efficacy and safety of laser treatment:Wavelength: Most laser hair removal systems are designed to remove unwanted hair through selective photothermolysis. This process involves local selective absorption of an intense light pulse at wavelengths that: 1) are preferentially absorbed by the desired hair follicles but not by the surrounding tissue; and 2) penetrate deeply into the skin to reach the important targets for inactivation of hair follicles. In laser hair removal, the most important and dominant absorber is melanin. In all colors but white hair, there is sufficient melanin in the follicular epithelium and matrix to act as a chromophore for light absorption in the follicle. Laser energy is selectively absorbed by the melanin and causes thermal damage to the hair shaft and follicle. Hair growth is impeded or eliminated with sufficient fluence of the appropriate wavelength, due to selective thermal damage of the hair follicle. The ideal laser wavelength for hair removal is strongly absorbed by melanin but not by surrounding tissue and reaches deeply into the dermis. Wavelengths between about 700 and 1000 nm fit these criteria. Most laser hair removal systems are designed to remove unwanted hair through selective photothermolysis. This process involves local selective absorption of an intense light pulse at wavelengths that: 1) are preferentially absorbed by the desired hair follicles but not by the surrounding tissue; and 2) penetrate deeply into the skin to reach the important targets for inactivation of hair follicles. In laser hair removal, the most important and dominant absorber is melanin. In all colors but white hair, there is sufficient melanin in the follicular epithelium and matrix to act as a chromophore for light absorption in the follicle. Laser energy is selectively absorbed by the melanin and causes thermal damage to the hair shaft and follicle. Hair growth is impeded or eliminated with sufficient fluence of the appropriate wavelength, due to selective thermal damage of the hair follicle. The ideal laser wavelength for hair removal is strongly absorbed by melanin but not by surrounding tissue and reaches deeply into the dermis. Wavelengths between about 700 and 1000 nm fit these criteria. Pulse Width: Pulse width is a very important parameter for effective laser hair removal without epidermal injury. For hair removal, the optimum pulse duration is approximately equal to the thermal relaxation time (TRT) of the hair follicle. The TRT is defined as the time required for an object to cool to half the temperature achieved immediately following laser exposure. For human terminal hair, TRT varies from about 10 to 100 milliseconds. Laser pulses much shorter than the TRT cause insufficient heating of the target structures (bulb and papilla) surrounding the hair shaft. Pulse widths much longer than the TRT may cause non-selective damage to the surrounding dermis. The first laser hair removal treatment to be cleared by FDA used Nd:YAG laser pulses about a million times shorter than TRT for hair follicles, and failed to produce long-term hair removal. The pulsed diode laser used in this study was specifically designed to produce pulse widths matching the TRT of terminal hair follicles. Pulse width is a very important parameter for effective laser hair removal without epidermal injury. For hair removal, the optimum pulse duration is approximately equal to the thermal relaxation time (TRT) of the hair follicle. The TRT is defined as the time required for an object to cool to half the temperature achieved immediately following laser exposure. For human terminal hair, TRT varies from about 10 to 100 milliseconds. Laser pulses much shorter than the TRT cause insufficient heating of the target structures (bulb and papilla) surrounding the hair shaft. Pulse widths much longer than the TRT may cause non-selective damage to the surrounding dermis. The first laser hair removal treatment to be cleared by FDA used Nd:YAG laser pulses about a million times shorter than TRT for hair follicles, and failed to produce long-term hair removal. The pulsed diode laser used in this study was specifically designed to produce pulse widths matching the TRT of terminal hair follicles.Fluence: Previous studies have shown that stronger laser treatments, or treatments using the highest tolerable fluence, produce better hair reduction results. The risk of side effects also increases with fluence. In the study summarized here, a range of fluences was given without regard to the skin type of the patient. Previous studies have shown that stronger laser treatments, or treatments using the highest tolerable fluence, produce better hair reduction results. The risk of side effects also increases with fluence. In the study summarized here, a range of fluences was given without regard to the skin type of the patient.Cooling: Even laser light with perfect specificity for melanin can cause damage to the skin surrounding the hair follicles because the epidermis also contains melanin. Therefore, it is imperative to use an epidermal cooling strategy to cool the epidermis while sufficient laser energy is delivered to damage hair follicles. The most effective cooling method available is active cooling. When in contact with a cold object, heat flows from the epidermis. The important targets for hair removal lie at least 1 mm below the skin surface. When the skin is actively cooled for 0.2-1 seconds, these targets remain warm, while the epidermal temperature plummets. Epidermal temperatures less than about ñ10 C cause tissue injury from freezing. Clinically, it is valuable to cool the skin before, during and after the laser pulse for maximum epidermal protection and patient comfort. Fast cooling requires good contact with a cold, thermally conductive substance. Sapphire is ideal, as it has excellent thermal characteristics and operates as a heat sink removing heat from the epidermis. In addition, the diode handpiece utilized in the study allowed compression of the area being treated. Compression forms excellent thermal contact, collapses blood vessels (a competing target), and forces hair to lie down, bringing hair follicle roots closer to the surface. Consequently, the laser energy is more effectively targeted to the intended site of action. Even laser light with perfect specificity for melanin can cause damage to the skin surrounding the hair follicles because the epidermis also contains melanin. Therefore, it is imperative to use an epidermal cooling strategy to cool the epidermis while sufficient laser energy is delivered to damage hair follicles. The most effective cooling method available is active cooling. When in contact with a cold object, heat flows from the epidermis. The important targets for hair removal lie at least 1 mm below the skin surface. When the skin is actively cooled for 0.2-1 seconds, these targets remain warm, while the epidermal temperature plummets. Epidermal temperatures less than about ñ10 C cause tissue injury from freezing. Clinically, it is valuable to cool the skin before, during and after the laser pulse for maximum epidermal protection and patient comfort. Fast cooling requires good contact with a cold, thermally conductive substance. Sapphire is ideal, as it has excellent thermal characteristics and operates as a heat sink removing heat from the epidermis. In addition, the diode handpiece utilized in the study allowed compression of the area being treated. Compression forms excellent thermal contact, collapses blood vessels (a competing target), and forces hair to lie down, bringing hair follicle roots closer to the surface. Consequently, the laser energy is more effectively targeted to the intended site of action.Number of Treatments: Temporary hair removal is easily achieved in a single treatment. The amount of permanent hair reduction per treatment varies between patients, increasing with the fluence used for treatment. Most patients require more than one treatment, typically 2-5, to achieve nearly complete, permanent hair reduction. In this study, 89% of the patients achieved significant permanent hair reduction (defined as greater than 15% hair reduction) after one or two treatments with the pulsed diode laser. Temporary hair removal is easily achieved in a single treatment. The amount of permanent hair reduction per treatment varies between patients, increasing with the fluence used for treatment. Most patients require more than one treatment, typically 2-5, to achieve nearly complete, permanent hair reduction. In this study, 89% of the patients achieved significant permanent hair reduction (defined as greater than 15% hair reduction) after one or two treatments with the pulsed diode laser. Number of Pulses (Single versus Multiple Pulsing): Multiple pulses given to a site do not have significantly greater effectiveness than a single pulse. However, the risk of pigmentary side effects is somewhat increased. Intentional multiple pulsing to a single site should be avoided. Multiple pulses given to a site do not have significantly greater effectiveness than a single pulse. However, the risk of pigmentary side effects is somewhat increased. Intentional multiple pulsing to a single site should be avoided. STUDY DESIGN The primary objective was to investigate effectiveness and safety of a pulsed diode laser in permanent reduction of pigmented hair. This large, long-term, prospective, blinded, controlled and quantitative study was designed to study fluence-response relationship, one versus two treatments, and single versus multiple pulses.Ninety-two (92) patients were treated at two facilities: 46 patients at the Massachusetts General Hospital in Boston and 46 at the Laser and Skin Surgery Center of New York, in New York City. There were 45 males and 47 females with varying hair colors and skin types (Fitzpatrickís skin type I to VI; predominately II to III). All patients were treated and examined at 0, 1, 3, 6 and 9 months, and thirty-five patients were also followed up at 12 months.
TABLE 1. FITZPATRICK CLASSIFICATION OF SKIN TYPES
Skin Type Characteristic
    I Always burns, never tans
    II Always burns, sometimes tans
    III Sometimes burns, always tans
    IV Rarely burns, always tans
    V Moderately pigmented
    VI Black skin
The device used was a semiconductor diode laser system that delivers pulsed, infrared light at a wavelength of 800 nm, pulse duration from 5-20 ms and fluences from 15-40 J/cm2. Testing with diode lasers has shown that at 800 nm, the laser light effectively penetrates the dermis, where follicular melanin is the dominant chromophore. Given that the thermal relaxation time for hair follicles ranges from 10-100 ms, the pulse duration of 5-20 ms produced by this device is long enough to allow heat conduction from the pigmented hair shaft during each pulse. The laser handpiece contains high-power diode arrays, eliminating the need for an articulated arm or fiber-optic beam delivery system. The handpiece integrates a condenser that mixes light to produce a fluence of 15-40 J/cm2 over a uniform 9x9 mm area. The handpiece contains an actively cooled convex sapphire lens that, when pressed against the patientís skin slightly before and during each laser pulse, provides thermal protection for the epidermis. The cooling lens not only allows higher doses of laser energy to safely and effectively target hair follicles, but also allows compression of the target area placing hair roots closer to the laser energy. Before each treatment, eight test sites were positioned on a patientís thigh or back with two micro-tattoos or other anatomic landmarks to ensure exact location of the test sites at follow-up visits. Hairs at each site were trimmed to a uniform length using clippers, and the skin was cleaned with isopropanol. Digital images of the treatment sites were taken at the initial visit and at each follow-up visit (1, 3, 6, 9 and 12 months). A charge-coupled-device video camera with a photographic ring flash and frame-grabber was used to provide high-resolution hair imaging. The camera was connected to a computer with image acquisition hardware and image analysis software. The number of hairs was counted blindly in each test area before laser treatment, and at each follow-up visit. The exposure schedule for the eight treatment sites is shown in Table 2. The fluence range tested was 15-40 J/cm2 and the pulse duration was 5-20 ms. At those sites receiving two treatments, exposure was repeated one month after the first treatment. At sites receiving multiple pulses, three pulses were applied to the same area, two seconds apart. All patients also had a control site that was unexposed and shaved.
TABLE 2. EXPOSURE SCHEDULE
Site Pulse Width
(ms)
Fluence
(J/cm2)
Number
of Pulses
Number
of Treatments
1 5 (See Footnote 2) 15 1 1
2 10 20 1 1
3 15 30 1 1
4 20 40 1 1
5 20 40 1 2
6 20 40 3 2
7 20 40 3 1
8 (Control) - - 0 0
Clinical evaluation of results and CCD imaging were conducted at 0, 1, 3, 6, 9, and 12 months after treatment. Approximately 4,000 images were analyzed during this study. Investigators visually assessed skin response, including hypopigmentation, hyperpigmentation, erythema, edema and textural differences, using a response grading scale of 0-3 (none/absent to full/severe). Hair count, hair phase, growth rate, and shaft diameter were quantified using the digital images. Biopsies were also taken at sites with obvious laser-induced hair loss, at different times after exposures, and were processed and examined by light microscopy.
TABLE 3. BIOPSY TIMELINE AND COUNT
Time Biopsy Taken No. of Biopsies
    Before Treatment 5
    Immediately After Treatment 3
    1 Week After Treatment 1
    1 Month After Treatment 1
    3 Months After Treatment 1
    5 Months After Treatment 2
An independent statistician performed data analysis. Hair reduction was defined as the percentage of terminal hairs absent after treatment, compared with the number before treatment. Hair reduction was quantified at each follow-up visit for each site, and the mean hair loss and standard error were calculated. RESULTS Treatment demonstrated two different effects on hair growth: hair growth delay and permanent hair reduction. A measurable growth delay was seen in all patients (100%) at all fluence/pulse width configurations tested; this growth delay was sustained for 1-3 months. Table 4 shows percentage of hair reduction for all sites for all laser configurations. After two treatments at 40 J/cm2 (20 ms pulse duration)3, the average permanent hair reduction was 46%. Two treatments significantly increased hair reduction as compared to one treatment, with an apparently additive effect. At a fluence of 40 J/cm2, the initial treatment removed approximately 30% of terminal hairs, and the second treatment given one month later removed an additional 25%. Triple-pulsing (3x) did not significantly increase hair reduction over single pulsing, after one or two treatments. However, the incidence of side effects was higher for triple pulsing.
TABLE 4. HAIR REDUCTION RESULTS
Fluence Number
of Treatments
Precentage of
Hair Reduction
    1 mo. 3 mo. 6 mo. 9 mo. 12 mo.
5 ms, 15 J/cm2 1 65.4 21.5 17.9* 15.5* 26.6
10 ms, 20 J/cm2 1 66.7 21.0 22.2 20.7 25.9
15 ms, 30 J/cm2 1 70.8 30.2 28.7 30.6 29.4
20 ms, 40 J/cm2 1 70.2 26.8 29.8 32.5 32.5
20 ms, 40 J/cm2 2 69.3 51.5 37.1 42.3 46.6
20 ms, 40 J/cm2 3x 2 71.1 51.9 36.8 41.4 46.2
20 ms, 40 J/cm2 3x 1 68.9 30.8 32.3 32.4 38.5
Control 0 17.3 10.5 10.8 6.3 5.5
Hair regrowth stabilized at 6 months at all fluences; there was no further hair regrowth between 6, 9 and 12 months. This stabilizing of hair regrowth or hair count is consistent with the clinically accepted growth cycle of follicles (Table 5) and the definition of permanent hair reduction, being a significant reduction in the number of terminal hairs after treatment, which is stable for a longer period than the complete growth cycle of follicles at the body site tested.Statistically significant reduction in average hair regrowth (p<0.01) continued at 3, 6, 9, and 12 months for all sites, at all fluence-pulsewidth configurations, after both one and two treatments. Eighty-nine percent of patients exhibited significant permanent hair reduction at all configurations.
TABLE 5. DURATION OF GROWTH CYCLES
Location Telogen
(months)
Anagen
(months
Total
(months)
   Back 3-6 3-6 6-12
   Thigh 3-6 3-6 6-12
   Arm 3-5 1-2 4-7
In addition to statistically significant hair reduction, treatment with the laser also showed reduction in hair diameter and reduction in color of regrowing hairs. Regrowing mean hair diameter decreased by 19.9%, and optical transmission at 700 nm of hair shafts regrown post-treatment was 1.4 times greater than transmission pretreatment (p<0.05). These added benefits of the treatment are cosmetically desirable, since thinner, lighter hairs add to the appearance of hair reduction.Histological analysis suggested two mechanisms for effective, permanent reduction of terminal hair: miniaturization of coarse hair follicles to vellus-like hair follicles, and destruction of the follicle with granulomatous degeneration with a fibrotic remnant. The histological examination in this study showed that treatments with the pulsed diode laser caused immediate thermal damage in follicles with large, pigmented shafts, while follicles with small vellus shafts showed no effect. Both pigmented and non-pigmented areas of terminal hair follicle epithelium showed thermal coagulation necrosis, with minimal or no damage to the adjacent dermis. Histological analysis also demonstrated that triple pulsing did not produce more follicular damage than single pulsing, although the dermis between closely spaced follicles was occasionally injured by triple-pulsing. Sebaceous glands near the treated follicles showed no or minimal thermal damage, and sweat glands and dermal capillaries appeared normal. This study was intended to elicit side effects, by covering a wide range of fluences, regardless of skin type. Side effects with pulsed diode laser treatment were fluence and skin type dependent. Hyper- or hypopigmentation was minimal in fair skin, and increased with fluence and with darker skin type. At the highest fluence given of 40 J/cm2, the incidence of hyper- or hypopigmentation was greater for patients with skin types III through VI. In addition, clinical experience has shown that these high fluences may elicit somewhat greater side effects in treatments of large areas.Immediately after treatment, the typical response is perifollicular erythema and edema, which subsides within a few hours. In this dose response study, all fluences were given to most patients, regardless of skin type. (At the New York site, fluences at or above those that showed evidence of epidermal injury were not delivered. This resulted in several patients who did not receive the highest fluences.) Approximately 20% of patients exhibited pigment changes which resolved in 1-3 months. The vast majority of pigment changes were transient, but with darker skin types and higher fluences, some persistent pigment changes were noted. Triple pulsing increased the incidence of hyper- or hypopigmentation as compared to single pulsing, but did not significantly increase hair reduction. CONCLUSIONS
  • The pulsed diode laser utilized in this study1 provides a safe and effective treatment that achieves both temporary and permanent reduction of unwanted, pigmented hair. Permanent hair reduction occurred in 89% of the patients in this large, long-term, prospective, blinded, controlled and quantitative study
  • On average, about half of the hair had permanent hair reduction after two treatments at a fluence of 40 J/cm2. Many patients had nearly complete, permanent hair reduction after two treatments, while a few had little or no permanent hair reduction.
  • Regrowing hair is typically thinner and lighter in color, adding to the cosmetic benefit.
  • Both the efficacy for hair removal and the risk of side effects increase with increasing treatment fluence. There was an apparent threshold fluence for inducing side effects in each skin type.
  • The mechanisms for permanent hair reduction include miniaturization of terminal hairs, and degeneration of follicles damaged by selective photothermolysis.
  • These study results support the clinical utility of the high-power, pulsed diode laser as a safe and effective device for permanent reduction of pigmented, terminal hair.
In clinical practice, fluence and pulse width should be adjusted for skin type. At one clinical location over 1,000 clinical treatments were performed with this device, in which fluence and skin type were matched to optimize the efficacy and safety of treatment. When this was done, the incidence of side effects was less than 1%, and was limited to transient changes in skin pigmentation. Footnotes:1Now commercially available as the LightSheer Diode Laser System.2Pulse width setting for the system tested. Current system has a pulse width setting of 7.5 ms for 15 J/cm2.3A lower fluence is recommended until significant experience is obtained with the LightSheer. Please contact your Coherent sales representative for a copy of Recommended Guidelines for Treating Patients for more information.RECOMMENDED REFERENCES Absten GT, Joffe SN. Lasers in Medicine. An Introductory Guide. Second Edition, Chapman and Hall:London, 1988.Anderson RR "Laser-Tissue Interactions", chapter 1 in: Cutaneous laser surgery: the art and science of selective photothermolysis (Goldman MP, Fitzpatrick RE, eds). St Louis: Mosby-Year Book, 2nd Ed., 1998:1-18.Anderson RR, Parrish JA. Selective photothermolysis: precise microsurgery by selective absorption of pulsed radiation. Science 1983;220:524-527.Anderson RR, Parrish JA. The optics of human skin. J Invest Dermatol 1981; 77:13.Anderson RR: Polarized light examination and photography of the skin. Arch Dermatol 1991;127:1000-1005.Bertolino AP, Klein LM, Freedberg IM. Biology of hair follicles. In Fitzpatrick TB, et al, (eds) Dermatology in General Medicine. Fourth Edition. McGraw-Hill:New York, 1993.Cotsarelis G, Sun TT, Lavker RM. Label-retaining cells reside in the bulge area of the pilosebaceous unit. Implications for follicular stem cells, hair cycle, and skin carcinogenesis. Cell 1990; 61:1329.Dierickx CC, Grossman MC, Anderson RR, et al. Long pulsed ruby laser hair removal. Lasers Surg Med 1997;S9:167.Dierickx CC, Grossman MC, Farinelli WA, Anderson RR. Permanent hair removal by normal-mode ruby laser. Arch Dermatol 1998;134:837-844.Divaris DX, Kennedy JC, Pottier RH. Phototoxic damage to sebaceous glands and hair follicles after systemic administration of 5-aminolevulinic acid correlates with localized protoporphyrin IX fluorescence. Am J Pathol 1990; 136:891.Dover JS, Margolis RJ, Polla LL, et al. Pigmented guinea pig skin irradiated with Q-switched ruby laser pulses: morphologic and histologic findings. Arch Dermatol 1989;125:43-49.Farmer ER, Hood AF. Pathology of the Skin. Appleton and Lange:East Norwalk, CT, 1990.Fitzpatrick TB, Eisen AZ, Wolff K, et al. Dermatology in General Medicine. McGraw-Hill:New York, 1987.Fitzpatrick TB: Soleil et peau. J Med Esthet 1975;2:33-34.Frishberg DP, Sperling LC, Guthrie VM. Transverse scalp sections: a proposed method for laboratory processing. J Am Acad Dermatol 1996;35:220-222.Goldberg DJ. Topical solution-assisted laser hair removal. Lasers Surg Med 1995;7S:47.Grossman MC. What is new in cutaneous laser research? Dermatol Clin 1997;15:1.Headington JE. Transverse microscopic anatomy of the human scalp. Arch Dermatol 1984;120:449-456.Kligman AM. The human hair cycle. J Invest Dermatol 1959; 33:307.Nanni CA, Alster TS. Laser-Assisted Hair Removal: Optimizing treatment parameters for hair removal using a topical carbon-based solution and 1064 nm Q-switched Neodymium:YAG laser energy. Arch Dermatol 1997;133:1546-1549.Sahoo A. The history of laser hair removal technology. Newsletter of the International Guild of Professional Electrologists, Spring 1997.Sun TT, Cotsarelis G, Lavker RM. Hair follicular stem cells: The bulge-activation hypothesis. J Invest Dermatol 1992; 96:775.Van Gemert MJC, Welch AJ. Time constants in thermal laser medicine. Lasers Surg Med 1989;9:405-421.Wheeland RG. Clinical uses of lasers in dermatology. Lasers Surg Med 1995;16:2.Wheeland RG. Laser-assisted hair removal. Dermatol Clins 1997;15:469.Whiting DA. Diagnostic and predictive value of horizontal sections of scalp biopsy specimens in male pattern androgenetic alopecia. J Am Acad Dermatol 1993;28:755-763.Whiting DA. The value of horizontal sections of scalp biopsies. J Cut Aging Cosmet Dermatol 1990;1:165-173.

 

   

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